Publicatiedatum:

Werkplaats Onderwijsonderzoek ‘Samen de Regie’

technologie-onderwijs-leerling

Vier onderzoeksteams doen onderzoeken die zich toespitsen op vragen met betrekking tot de inzet van ICT in relatie tot zelfregulatie door leerlingen en het vormgeven van de coachende rol door de leraar.

Evidence informed werken op de manier die bij de school past, zoveel mogelijk aansluitend bij de praktijk van alledag.

Doel

Deze onderwijswerkplaats heeft een tweeledig doel:

  1. Verdieping van kennis van- en ervaring opdoen met- het werken in een onderwijswerkplaats;
  2. Kennis en ervaring opdoen met het vormgeven van gepersonaliseerd leren en de inzet van ICT hierbij op de basisschool.

Onderzoeksvraag

De centrale onderzoeksvragen luiden als volgt:

  • Hoe kan bij gepersonaliseerd leren de zelfregulatie door leerlingen optimaal worden ondersteund met ICT?
  • Hoe kan bij het gepersonaliseerd leren de coachende rol van de leraar vorm krijgen en hoe kan ICT daarbij een hulpmiddel zijn?
  • Wat zijn succesfactoren en valkuilen bij het inzetten van ICT bij gepersonaliseerd leren?

Methode

In dit project vindt zowel schoolgebonden als schooloverstijgend onderzoek plaats.
Schoolgebonden onderzoek wordt uitgevoerd door schoolgebonden onderzoekteams (In deze teams wordt met inbreng van de eigen expertise en op basis van gelijkwaardigheid samen het onderzoek voorbereid en uitgevoerd. Het eerste jaar is met name gereserveerd om vragen die in de eigen onderwijspraktijk leven te vertalen naar onderzoeksvragen en -plannen. Het tweede en derde jaar staan het uitvoeren van de onderzoeken en kennisdeling binnen het partnerschap centraal.


Ieder jaar zijn er vijf schooloverstijgende werkplaatsbijeenkomsten. In de bijeenkomsten is er ruimte voor het geven en ontvangen van feedback en daar waar mogelijk worden vormen van samenwerking tussen de verschillende schoolgebonden onderzoeksteams gezocht en gefaciliteerd. In de werkplaatsbijeenkomsten vindt ook professionalisering plaats. Het gaat dan bijvoorbeeld om het uitbreiden van onderzoeksvaardigheden, maar ook om het verbreden en verdiepen van inhoudelijke en technologische kennis.

Tot slot worden in deze bijeenkomsten de onderzoeksvragen en -plannen van de afzonderlijke scholen geijkt aan de centrale onderzoeksvragen van de werkplaats en vinden er voorbereidende activiteiten plaats voor kennisdeling in het partnerschap. 

In een schooloverstijgend onderzoek wordt gekeken naar de effecten van de verschillende interventies op de zelfregulatie ten aanzien van cognitie, metacognitie en motivatie en de kwaliteit van coaching van leerkrachten.

Resultaten

Het project wordt in september 2022 afgerond. Daarna volgen de resultaten.

Thema('s)

Digitale geletterdheid
Rekenen-wiskunde
Klassenmanagement
Leermateriaal
Differentiatie
Instructie
Onderzoekend leren
ICT & Robotica
Leren van elkaar
Schoolontwikkeling

Status onderzoek

Lopend

Soort publicatie

Onderzoeksrapportage

Eindproduct

Advies/aanbeveling

Dataverzamelingsmethode(n)

Enquête
Interview
Literatuuronderzoek
Toetsanalyse

Context

PO Schoolbreed

Betrokken onderzoekers

Betrokken organisaties

Universiteit Utrecht

Betrokken onderzoeksgroep(en)

Secretariaat Marnix Innovatiecentrum

Voor meer informatie over dit onderzoek kun je contact opnemen met het Marnix Innovatiecentrum, onderdeel van de Marnix Academie.

Contact