Oud-student Roos is Leraar van het Jaar

Roos-Leraar-2024

Roos van der Linden, oud-student van de Marnix Academie, is Leraar van het Jaar 2024 in het primair onderwijs! De 25-jarige Roos van der Linden is werkzaam als leerkracht op basisschool De Regenboog in Utrecht.

Interview door Arenda Vermeulen

“Het telefoontje dat ik was genomineerd kwam heel onverwacht. Ik was met groep 8 op schoolkamp toen ik hoorde dat ik genomineerd was voor Leraar van het Jaar. Ik vond het natuurlijk meteen een enorme eer. Sommige mensen denken dat je als Leraar van het Jaar de beste leraar bent. Dat ben ik niet. Waar het om gaat, is hoe ik tegen het onderwijs aankijk en dat mag uitdragen: ik vind het belangrijk dat er meer aandacht komt voor thema's als diversiteit, inclusie en kansengelijkheid.”

Verschillen zijn kansen

“In mijn lessen probeer ik altijd rekening te houden met de diversiteit van de groep. Diversiteit is namelijk zoveel meer dan alleen je gender of seksuele voorkeur. Het gaat ook over de sociaal-culturele achtergrond van de leerlingen. Ik heb te maken met een heel gemêleerde doelgroep. Die verschillen zie ik niet als obstakels, maar juist als kansen. Verschillen maken ons rijker en sterker. Daarom zit ik ook in een werkgroep van het bestuur die zich inzet voor meer diversiteit en inclusie in het onderwijs. We maken gebruik van de inclusiediamant: een tool die houvast geeft bij het zichtbaar maken en in de praktijk brengen van alle aspecten van inclusie. Ik zou dat heel graag verder uitbouwen met praktische handvatten voor leraren.”

Hoge verwachtingen

“Een ander speerpunt voor mij is kansengelijkheid. Dat begint met de verwachting dat álle kinderen kunnen leren en groeien, ongeacht hun achtergrond. We werken op De Regenboog met het model van directe instructie en daarbij probeer ik altijd hoge verwachtingen uit te spreken, ongeacht of een leerling moeite heeft met een vak of niet. Het is mooi om te zien dat leerlingen dan zelfverzekerder worden en hogere resultaten halen. Ze ervaren meer succesmomenten, wat weer zorgt voor meer motivatie.”

Je eigen verhaal delen

“Toen ik op de Marnix Academie studeerde, had ik zo mijn eigen vragen als het gaat om diversiteit: wat moet ik doen als een kind twee moeders heeft? Wat als ik mezelf geen juf wil laten noemen? Ik heb toen ervaren dat er op de Marnix Academie ruimte was om dit soort vragen te bespreken. Docenten stonden er open voor en ik leerde al snel dat ik niet bang moest zijn om mijn eigen verhaal te delen. Juist door zelf het initiatief te nemen, kun je anderen helpen hun blik te verruimen. Inmiddels geef ik zelf gastcolleges op de Marnix Academie over diversiteit en inclusie. Dat is hartstikke mooi, maar eigenlijk vind ik dat dit soort thema’s een vaste plek in het curriculum verdienen.”

Verbinding

“Wat ik aan studenten van de Marnix Academie wil meegeven? Wees jezelf als je voor de klas staat. Dat klinkt misschien cliché, maar pas als jij echt open bent, kunnen anderen zich ook openstellen. Verbinding ontstaat door ontmoeting. Dat is zo belangrijk in het contact met leerlingen en ouders, juist als er grote onderlinge verschillen zijn.”

Donderdag 3 oktober was de bekendmaking van de Leraren van het Jaar. De winnaars werden bekend gemaakt door staatssecretaris Mariëlle Paul en docent Engels Andrew Niemeijer, voorzitter van de Stichting Leraren van het Jaar en zelf in 2009 uitverkoren.
 

Meer weten over Roos’ visie op onderwijs? Bekijk hieronder de video die is opgenomen voor de verkiezing Leraar van het Jaar.